Hvis du kun sku ændre een ting

Ofte er det sådan i klinikken, når jeg første gang møder en kunde, så har de planer om at ændre deres kost, starte på at motionere, stoppe med at drikke alkohol, stoppe med at ryge og helst alt sammen på een gang. Måske overdrivelse fremmer forståelsen, men jeg er sikker på, at du ved hvad jeg mener 😉

MEN…. Er det nu kun 100 % der er godt nok. Kunne mindre gøre det ?

Hvis du kun måtte ændre én ting – hvad skulle det så være?

Jeg kunne godt tænke mig at udfordre dig på, at kigge dig selv og din kost dybt i øjnene. Hvad er det, der er den største synder i jeres forhold ?? Hvis jeg bad dig om udelukkende at ændre ÉN eneste ting i forhold til, hvad du gør nu, hvad kunne det så være ?

Lad mig give et eksempel; en af mine kunder spiste hver aften i løbet af aftenen to is. Det var Magnum is. Jeg spurgte, hvad det gav ham at spise dem. Han sagde, at han bare rigtig godt kunne lide is, men at det var tilfældigt, at de lige var dem han valgte. Jeg fortalte, at han fik næsten 300 kcal pr is. Dvs 600 kalorier hver aften. Hvis han i stedet byttede de to Magnum ud med en Easis mandel-is og nøjedes med en pr dag kunne han dagligt spare over 400 kcal. Det giver altså et vægttab på 400 gram pr uge – alene på det.

Jeg bad ham ikke ændre noget som helst andet i sin kost udover det med isen. Det ville være en super nem ændring for ham, og det ville han gå i gang med, med det samme.

Hvis jeg havde lavet ALT om på hans kost kunne jeg have risikeret, at han lynhurtigt havde givet op. At det ville være for voldsomt for ham, men det med isen var nemt.

Så én ændring kan have kæmpe betydning for vores vægttab.

Så prøv engang at gennemgå din dag og dine vaner og vælg ÉN ting, du nemt ville kunne ændre. Måske kan den ene ting gør en verden til forskel.